Методична робота, Новини
Про проведення обласного етапу конкурсу на кращий навчально-методичний матеріал туристсько-краєзнавчої тематики 2014 року
Обласний етап конкурсу на кращий навчально-методичний матеріал туристсько-краєзнавчої тематики проводився у м. Хмельницькому з 09 по 11 грудня 2014 року (далі – Конкурс).
Конкурсні матеріали, що надійшли від 5 міських та 16 районних відділів/управлінь освіти, молоді та спорту міських рад/райдержадміністрацій, були представлені педагогами шкіл, центрів туризму і краєзнавства учнівської молоді, станцій юних туристів, Будинків творчості школярів.
Всього надійшло 60 конкурсних матеріали.
Серед них:
- методичних рекомендацій і розробок – 27
- розробок туристських та екскурсійних маршрутів – 19
- програм туристсько-краєзнавчих гуртків – 14
Коротко анотуємо матеріали по номінаціях, які набрали найбільшу кількість балів в оцінці журі.
Номінація «Методичні рекомендації». У напрямку «Організація туристсько-краєзнавчої та гурткової роботи» журі Конкурсу відмітило матеріал «Самоврядування в позашкільному навчальному закладі туристсько-краєзнавчого напряму. Ліга туристів і краєзнавців (з досвіду роботи)» (автор Федорчук К.М., Нетішинський Краєзнавчий центр), в якому висвітлюється досвід позашкільного закладу у розвитку дитячого самоврядування, застосування якого сприяє формуванню активної життєвої та громадянської позиції підлітків, є актуальним і відповідає соціальному замовленню сучасного українського суспільства. Матеріал адресований методистам, керівникам гуртків та керівникам позашкільних закладів.
У «Методичних рекомендаціях з організації та проведення пошуково-дослідницької роботи під час краєзнавчих екскурсій, походів, експедицій» (автор Недря Т.В., Кам’янець-Подільська міська станція юних туристів) містяться поради не тільки щодо принципів організації пошуково-дослідницької роботи та суспільно-корисної праці під час екскурсій, походів, експедицій, але й подано конкретні приклади такої роботи, що допоможе керівникам експедиційних загонів, учням загальноосвітніх, позашкільних закладів, які беруть участь у краєзнавчо-дослідницькій роботі, оволодіти пошуково-дослідницькою методикою в туристсько-краєзнавчій роботі.
У «Методичних рекомендаціях щодо формування науково-дослідницьких компетенцій у гуртківців екологів-краєзнавців (1-3 років навчання)» (автор Віркун В.О., Хмельницький міський центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді) розроблено функціональну модель формування у гуртківців науково-дослідницьких компетенцій як складової (галузевої) компетентності, що дає можливість гуртківцям активно оволодівати знаннями, розвивати свої дослідницькі вміння і здібності.
Краєзнавству та народознавству, як чинникам морально-патріотичного виховання дітей і шкільної молоді, присвячено ряд методичних матеріалів, зокрема: «Популяризація краєзнавства засобами бібліотечних технологій» (автор Мархайчук М.В., НВК «ЗОШ, гімназія»№5, м. Славута), «Компетентнісний підхід в організації краєзнавчої роботи» (автор Волощак Т.І., Ізяславська ЗОШ №4), «Люби і знай свій рідний край» (Творча група дошкільного навчального закладу №2, м. Шепетівка), «Використання інноваційних форм роботи керівника гуртка «Народознавство» як шлях для розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів» (автор Антонюк Г.В., Хмельницький міський центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді).
У напрямі з військово-патріотичного виховання керівникам гуртків, організаторам козацької гри «Джура», прихильникам козацької педагогіки стануть в пригоді «Методичні поради відповідальному за організацію Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») в місті/районі» (автор Колесник Н.В., Хмельницький обласний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді) та методичний посібнику»Козацька слава не вмре, не загине» (автор Гонголь О.В., Великоолександрівська ЗОШ, Віньковецький р-н), в якому подаються теоретичні та практичні аспекти дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Джура», а також розробки циклу занять гуртка козацько-лицарського виховання «Джура», спрямовані на ефективне засвоєння гуртківцями навчального матеріалу.
У напрямі «Зміст і форми роботи музеїв навчальних закладів» заслуговує на увагу матеріал «Шкільний музей – пошуково-творча лабораторія (з досвіду роботи шкільних музеїв м. Славути)», підготовлений творчою групою керівників шкільних музеїв. Тут зібрано довідковий матеріал про шкільні музеї міста Славути, розкривається зміст і форми їх роботи з патріотичного виховання учнівської молоді, шляхи розвитку пізнавальних інтересів і здібностей, суспільно-політичної активності, вироблення практичних навичок пошуково-дослідницької роботи. До характеристики кожного з музеїв додаються розробки сценаріїв масових заходів, які в них проводяться.
Організаторів науково-дослідницької роботи з учнями в рамках МАН зацікавить методичний матеріал «Подорожуємо з користю» (автор Краснопортко М.М., Ярмолинецький Будинок творчості), в якому висвітлюється коло питань, пов’язаних з організацією та оформленням учнівських науково-дослідних робіт.
У номінації «Розробки туристських та екскурсійних маршрутів» найбільшу кількість балів в оцінці членів журі набрали: розробка маршруту степеневого походу Хмельниччиною «На витоках Смотрича» (автор Мельник І.В., Хмельницький районний Центр дитячої та юнацької творчості) та розробка тематичної екскурсії «Кам’янецькі мости-гіганти» (автор Крентовська С.С., Кам’янець-Подільська міська станція юних туристів).
В номінації «Програми гуртків туристсько-краєзнавчого профілю» журі відзначило програму «Мандрівник» (автор Лахман Т.В., Хмельницький міський центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді), орієнтовану на учнів молодшого шкільного віку, метою якої є формування в учнів патріотичного духу, активної позиції у збереженні довкілля, історичних пам’яток, і яка передбачає досягнення змін у звичках, поведінці та стилі повсякденного життя дітей, що є основою здорового способу життя.
Відзначено журі і адаптовані програми: краєзнавчого спрямування – «Мій рідний край» (укладач Марусич Л.В., Славутський міський центр туризму і краєзнавства), розроблену на 2 роки навчання для учнів 6-8 класів, та програма туристсько-спортивного напряму – «Туристичне скелелазіння» (укладач Тимчук Д.В., Кам’янець-Подільська міська станція юних туристів), яка передбачає вищий рівень підготовки гуртківців, що вже мають досвід занять в гуртках з видів спортивного туризму.
З матеріалами Конкурсу можна ознайомитись у методичній бібліотеці обласного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (м. Хмельницький, вул. Примакова,2).
Методичний відділ ОЦТКУМ.
- Калейдоскоп патріотичних ідей
- Вітаємо чемпіонів та призерів України зі спортивного водного туризму!
- ІІІ етап Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («ДЖУРА»): КАРПАТСЬКА СІЧ-2024 для середньої вікової групи
- ІІІ етап Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («ДЖУРА»): КАРПАТСЬКА СІЧ-2024 для молодшої вікової групи
- ІІІ етап Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («ДЖУРА»): КАРПАТСЬКА СІЧ-2024 для старшої вікової групи