Новини
Підсумки обласного огляду музеїв при навчальних закладах
На обласний огляд музеїв, який завершився в листопаді 2014 року, надійшли звітні матеріали від усіх управлінь, відділів освіти міських рад, райдержадміністрацій та управління професійної освіти і ресурсного забезпечення.
За поданими матеріалами на грудень 2014 року при навчальних закладах області (загальноосвітніх школах, гімназіях, ліцеях, школах-інтернатах, позашкільних закладах, професійних ліцеях, вищих навчальних закладах) нараховується 274 музеї. Це на 11 музеїв більше, ніж було на обліку під час попереднього огляду музеїв, який проходив у 2010 році. (Для порівняння: у міжоглядовий період з 2007 по 2010 рік число музеїв збільшилось на 44 музеї).
Припинили своє існування з різних причин 8 музеїв: у Білогірському, Деражнянському, Дунаєвецькому, Хмельницькому, Ярмолинецькому районах та м. Хмельницькому.
Зареєстровано 19 новостворених музеїв. (До уваги: в міжоглядовий період 2007-2010 р.р. кількість новостворених музеїв становила 58).
Цифрові дані свідчать про спад діяльності по створенню і реєстрації музеїв при закладах освіти області. (Таблиця «Музеї навчальних закладів Хмельницької області станом на 25.11.2014 року» подається нижче).
Слід відмітити роботу музеїв, яким присвоєно почесне звання «Зразковий музей». В навчальних закладах Хмельницької області нараховується 31 «Зразковий музей». Під час обласного огляду музеїв 2014 року оглядова комісія Департаменту освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації вирішила надіслати клопотання в Міністерство освіти і науки України про присвоєння звання «Зразковий музей» ще 2 музеям, які відповідають вимогам Положення про звання «Зразковий музей» і завдяки організації своєї роботи досягли значних успіхів у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу. Це краєзнавчий музей при Лисецькій ЗОШ І-ІІІ ст. та краєзнавчий музей при Малієвецькому НВК «ЗОШ І-ІІ ст., ДНЗ» Дунаєвецького району.
Можна відмітити, що у музейній справі навчальних закладів:
- збережена тенденція до розвитку музеїв у переважній більшості історичного (124 музеїв), краєзнавчого (73 музеїв) та етнографічного (45 музеїв) профілів. Значну частину історичних музеїв складають музеї широкого історичного профілю (58 музеїв), військово-історичні (37 музеїв), історії освіти (29 музеїв);
- відзначається зростання інтересу учнів до історичного минулого свого народу, його звичаїв, освіти, культури, побуту, суспільно-політичного та економічного життя України. Про це свідчать експозиції музеїв, які постійно удосконалюються та оновлюються відповідно до вимог часу;
- найважливішим є те, що кожний з музеїв став невід’ємною складовою змісту навчального процесу і є своєрідним методичним центром, який пропагує форми своєї роботи як серед учнів та педагогів своїх освітніх закладів, так і серед інших навчальних закладів, установ, мешканців мікрорайону, села, міста, області.
За результатами розгляду матеріалів огляду комісія Департаменту освіти і науки відзначає наступне:
1.Кількісний склад музеїв при навчальних закладах Хмельницької області (у порівнянні з даними попередньої відомчої реєстрації 2010 року) збільшився всього на 4%.
2.Пріоритетні напрямки в розвитку музейної справи: історичний, краєзнавчий, етнографічний. Збільшилась кількість літературних, меморіальних та природничих музеїв.
3.Матеріали музеїв широко застосовуються як засіб національно-патріотичного виховання у навчально-виховному процесі, використовуються для написання рефератів, докладів, науково-дослідницьких робіт Малої академії наук тощо.
4.Покращився загальний стан музейної справи: стали більш професійними експозиції музеїв, впорядкована документація музеїв та документація районних і міських музейних комісій відділів та управлінь освіти, систематизована мережа музеїв.
5.Залучені до впорядкування мережі музеїв професійно-технічні навчальні заклади.
З метою вирішення деяких питань, важливих для подальшого розвитку музеїв при навчальних закладах, Департамент освіти і науки обласної держадміністрації рекомендує органам управління освітою та керівникам навчальних закладів:
підсилити контроль за обліком і збереженням музейних цінностей; ініціювати передачу до державних музеїв пам’яток історії та культури, яким загрожує знищення чи псування;
вживати заходів щодо вирішення питання матеріального та морального заохочення педагогів – керівників музеїв;
сприяти розвитку мережі музеїв різних профілів;
сприяти налагодженню взаємозв’язків з органами культури та державними музеями з питань форм та змісту діяльності музеїв навчальних закладів;
вжити заходів щодо:
забезпечення музеїв окремими приміщеннями для експозицій та фондосховищ;
обладнання приміщень музеїв охоронно-пожежною сигналізацією;
підвищення рівня матеріального забезпечення роботи музеїв.